kritikan buku antologi sajak pendosa
KRITIKAN
BUKU ANTOLOGI SAJAK PENDOSA
Salam
sejahtera, kopisangan, da chia hao. Kali ini saya bakal menulis tentang sebuah
buku yang bertajuk Antologi Sajak Pendosa dengan mengutarakan pendapat dan
interprestasi atau lebih jelas lagi kritikan. Buku ini telah diselenggarakan
oleh pensyarah saya sendiri yang menugaskan tugasan ini yang dikenali sebagai
Dr Lokman Abdul Samad. Tetapi sebelum itu saya bukan hanya memberikan pendapat
dan kritikan tetapi yang Namanya tugasan turut disertakan dengan latar
belakang kajian, permasalahan kajian, perbincangan analisis, dapatan kajian
mengenai isi yang terkandung dalam buku antologi Sajak Pendosa.
Karya-karya
yang terdapat dalam Buku Antologi Sajak Pendosa kebnayakkan berkaitan dengan
keagamaan dan Ketuhanan yang amat dekat dengan diri setiap pembaca mahupun
penulis. Menurut karya dalam buku tersebut, penulis menggambarkan tentang apa
yang dialami oleh mereka dan masyarakat di sekeliling alami. Setiap puisi yang
terhasil mempunyai keindahannya dan mesej yang hendak disampaikan kepada pembaca
dengan diselitkan unsur sindiran, seperti mana yang kita ketahui masyarakat
kita yang seolah-olah memegang teguh kepada peribahasa “sudah terhantuk baru
terngadah”. Selagi tidak ada teguran dan sindiran selagi itu kita sebagai
manusia alpa dengan dunia sehingga akhirat dan Tuhan dilupakan. Dengan itu,
karya sajak pendosa sememangnya boleh menjadi sabun yang boleh mencuci minda
para pembaca yang buat-buat lupa akan Tuhan sehingga bertuhankan diri sendiri.
Karya ini membawa pembaca untuk menyelami betapa luasnya kesyukuran yang tidak
kita sedari.
Sebelum
membincangkan dengan lebih dalam lagi maka eloknya kita berkenalan dengan latar
belakang kajian, tak kenal maka tak cinta. Dalam latar belakang saya akan
mengupas berkaitan tentang pengarangnya, tempatnya dan tarikh buku ini
diterbitkan.
Latar belakang kajian
Terdapat
79 buah sajak yang berunsurkan ketuhanan khasnya. Antara penulis sajak dalam
buku ini ialah Khairul Adinin, Nurain binti Lambertus Guna Hala, Amir Hamzah
Aziz, Abuya Hanipah Razali, Asmiaty Ahmad, Nurul Jannah Mat Sidik, Dr Lokman
Abdul Samad, Ramzah Dambul, Muhammad Azhar, Sifu Art dan banyak lagi. Antologi
ini merupakan terbitan Sekolah Pengajian Seni Universiti Malaysia Sabah dan
diterbitkan pada tahun 2011.
Permasalahan kajian
Terdapat
sikit kesukaran untuk mengkritik semua sajak yang terdapat dalam buku sajak
pendosa kerana tidak dapat membaca keseluruhan kandungan buku dan yang menjadi
halangan besar juga adalah kurangnya atau belum mempunyai pengalaman mengenai
tajuk tugasan. Sebahagian sajak dari buku antologi yang dikongsikan oleh
pensyarah ialah hakikat makna yang dalam, bila layer dibuka, syahid dalam
amarah, apa lagi yang dicari, dzat mutlak, ikrar, Esa, singgahsana, sajak
bersama Tuhan. Namun begitu halangan ini tidak menjadi alasan untuk
menyiapkan tugasan ini.
Analisis dan perbincangan
Buku
ini terhasil kerana wujudnya kesedaran sendiri yang lahir daripada hati para
pengarang dan semestinya menyumbang kepada ilmu pengetahuan terutamanya dalam
penghasilan karya sastera negara oleh penulis-penulis baharu. Karya-karya yang
terdapat dalam buku antologi ini mampu membuka minda para pembaca bahawa
akhirat itu ada dan dunia ini hanya sementara buat kita hamba Tuhan yang alpa
dengan dunia yang fana. Penggunaan gaya Bahasa yang digunakan dalam penghasilan
karya ini sangat bersesuaian. Terdapat juga unsur epigram iaitu dalam
setiap puisi yang diciptakan mempunyai nasihat dan pengajaran kepada pembaca. Buku
ini boleh dijadikan cermin kehidupan untuk pembaca. Tema yang digunakan dalam buku ini berunsurkan
ketuhanan dan keagamaan yag mempunyai unsur sindiran dan peringatan sebagai
contohnya dalam sajak yang bertajuk ikrar karya Ismailatif. Penulis sememangnya
ingin menyampaikan yang manusia merupakan milik Tuhan dan harus kembali kepada ajaran
Sang Pencipta dan segala sesuatu baik keistimewaan dan kesempurnaan dalam diri kita
semuanya berasal dari Tuhan. Hal ini dapat dibuktikan dalam petikan:
Nyataku kerana wujudmu
Sempurnaku kerna sifatmu
Sujudku kerna Af’almu.
Jelas
dilihat bahawa setiap karya yang terdapat dalam buku antologi ini mempunyai unsur
sindiran dan peringatan kepada manusia. Adakah kita sebagai manusia sentiasa beringat
dengan adanya akhirat atau sebaliknya? Timbulnya persoalan-persoalan yang lahir
dari lubuk hati apabila kita mengamati setiap bait-bait rangkaian kata yang
terdapat dalam karya-karya buku antologi ini.
Dapatan kajian
Maka
dengan itu saya sertakan beberapa puisi dan kritikan yang difahamkan oleh hati
pembaca.
1. Hakikat makna yang dalam(Adlin)
Dalam sajak ini apa yang dapat saya
sebagai pembaca fahami ialah berkaitan dengan syariat Islam yang mempunyai maksud
yang amat dalam sekali dan harus difahami dengan betul agar tidak ada kebingunggan
atau salah tafsir. Terkadang dalam diri kita merakan bahawa kita sudah cukup
tahu, sudah cukup mengerti tentang ajaran agama namun hakikatnya mungkin kita cuma
pura-pura tahu untuk menutup ketidakfahaman. Contoh yang dapat kita lihat dalam
rangkap 1 hingga 7 :
Fahamkan
makna hakikat dalam-dalam
Pandangan
syariat bingung sekali
Melihat
ertinya makan dalam
Hakikat
bukan semua fam
Sedikit
yang mengerti fahaman
Orang
awam lemas lalu karam
Kerana
mengukum diri buat-buat faham..
2. Syahid dalam amarah(adiaulhaq)
Kita sebagai
manusia sememangnya leka dengan hidangan kemewahan duniawi sehingga bertuhankan
kemewahan duniawi semata-mata. Jelas-jelas yang dilakukan itu bertentangan
dengan agama namun menafikan kebenaran sehingga terpesong jauh dari kenyataan
sebenar. Sengaja membutakan mata hati dengan wang dan harta dan mencipta dunia sendiri
dengan prinsip hidup yang bertentangan dengan agama. Makanya semua yang dia
lakukan mahu itu baik atau jahat semuanya indah di matanya , menjadikan dunia
sebagai syurga miliknya. Hal ini jelas dilihat dalam petikan :
Hawa nafsu sentiasa tercela
Nafikan kebenaran
Lari
dari kenyataan
Seret
insan
Dalam
alam khayalan
Dunia
macam syurga..
3.singgahsana(Hajirikusyuk)
Sajak ini mengungkapkan bahawa
keihklasan dalam menuntut ilmu dalam hidup. Manusia tiada ertinya tanpa ilmu. Namun
orang yang mempunyai ilmu itu tidak mempraktikkan ilmu yang diperolehinya,
sebaik-baiknya ilmu harus diamalkan. Namun ilmu sahaja tidak cukup jika tidak
disertakan dengan keikhlasan. Seindah dan semulianya sesuatu ilmu yang
diperolehi tidak ada gunanya kecuali ianya didatangkan dengan keikhlasan. Contoh
dalam rangkap puisi:
Manusia
itu sesungguhnya mati
Kecuali
yang berilmu, yang berilmu pula tertidur
Kecuali
yang mengamalkan ilmunya
Yang
mengamalkan pula tertipu
Kecuali
yang ikhlas maka,ingatlah, jangan tertipu
Walupun,
penipuan yang tidak disedari
Penutup
Kesimpulannya, buku Antologi Sajak
Pendosa ini memaparkan unsur-unsur keagamaan dan ketuhanan. Setiap rangkap puisi
yang disampaikan adalah berlainan namun tetap dengan tujuan penyampaian yang
sama iaitu menyampaikan mesej yang boleh digunakan oleh pembaca sekaligus
menyedarkan pembaca tentang sejauh mana kita sebagai manusia karam dengan
duniawi. Setiap puisi dalam buku ini mempunyai kepebagaian gaya dan pemikiran
yang mempunyai makna yang tersirat. Lebih menarik lagi buku ini amat berkaitan
dengan gambaran kehidupan masyarakat.
Comments
Post a Comment