puisi bukan menggurui
Puisi bukan menggurui?
Bertemu
kembali dalam blog pada kali ini saya mengajak kalian untuk membahaskan sebuah
topik iaitu “puisi bukan menggurui”. Topik ini sememangnya mendapat tempat di
hati penulis blog untuk membahaskan dan memberi pendapat tetapi bukan untuk
menghakimi.
Hal
yang paling menakjubkan dari karya sastera khususnya puisi ialah pengembaraan
hening dalam dunia ilusi dan imaginasi yang diciptakan oleh seorang penulis
puisi. Indahnya sebuah puisi dimana suatu perjalanan jantung kelengangan, mencapai
bilik dan ruang yang belum bernama karena kata tak pernah cukup untuk
menjamanya. Kata tak pernah cukup untuk menggambarkannya. Kata tak pernah cukup
untuk menjadi hidangan minda. Puisi bukan untuk difahami, tetapi untuk
dinikmati.
Setiap
bait, susunan ayat, ritma dan intonasi dalam sebuah puisi mempunyai nilai
estetika yang berbeza dengan penulisan yang biasa. Di dalam sebuah puisi
tersimpan subah pengembaraan yang membuatkan seseoarang dengan semena-mena
meniadakan hubungan kata dengan dunia nyata. Dengan puisi orang boleh merasa
lebih bebas untuk menggembarakan imaginasi.
Bagaimana
pula sekiranya puisi diciptakan dengan berunsurkan menggurui atau
penulis tidak sedar bahawa di dalam puisi diselit kata-kata menggurui. Mengikut
pemahaman saya perkataan menggurui itu sendiri membawa maksud mengajar dan
mengarahkan seseorang. Jika ianya diselitkan dalam puisi maknanya penulis
seolah-olah mengajarkan dan mengarahkan pembaca khususnya dalam mengajak
pembaca kepada perubahan. Contohnya penggunaan beberapa perkataan arahan
seperti “hendaklah, mestilah, haruslah, janganlah, perlulah” . secara
jelas dapat kita lihat bahawa pemilihan perkataan sedemikian rupa mempunyai
unsur-unsur arahan. Dengan itu saya sertakan contoh rangkap puisi yang
berbunyi:
Kayu bakau tidak berdahan,
Mari tumbuh di tepi paya,
Serahkan kerbau kepada Tuhan,
jangan lupa tambatkan dia.
Langit redup ombak mengalun,
Jati tumbuh di dalam taman,
Haruslah hidup seribu tahun,
Mati esok di dalam iman.
Bukan Lalang
ditiup angina, Noordin Hassan.
Rangkap
puisi di atas dirujuk daripada sumber Majalah Dewan Sastera/ karya Noordin
Hassan. Tidak dapat dinafikan bahawa contoh rangkap puisi di atas terselit
perkataan menggurui iaitu ‘jangan dan haruslah’. Secara peribadinya apabila membaca
puisi yang mempunyai unsur menggurui menyebabkan hilangnya perasaan ingin
menikmati keindahan puisi itu sendiri kerana ia seolah-olah mengarahkan pembaca
untuk mengamalkan sesuai apa yang dituliskan dalam puisi. Penulis mengajak
pembaca untuk tidak melupakan Tuhan, namun adakah ia sendiri tidak pernah melupakan
Tuhan walau hanya sedetik? Yang pastinya semua orang juga tahu untuk mengingat Tuhan
namun yang namanya manusia tidak pernah sempurna, walaupun mengingat Tuhan 24
jam sehari tetap saja terjebak dengan diri sendiri untuk melakukan dosa. Sempurnakah
kita untuk menyempurnakan orang lain? Tepuk dada tanya selera.
Dengan
karya sastera seperti puisi ini seharusnya setiap pembaca yang membaca dan menikmati
setiap kata dalam bait-bait puisi membawa pembaca untuk merasa bebas mengembarakan
imaginasi. Bagi saya sendiri yang terkandung dalam puisi merupakan sebahagian
pengalaman manusia yang merupakan wilayah diam, dengan palung air mata dan tawa
yang di dalamnya bagai tanpa dasar. Kerana puisi untuk dinikmati bukan untuk difahami.
Biarkan
puisi berbicara dan itulah saat ia dengan perlahan di dalam kesengsaraan
melampaui kata, ruang, dan waktu. Mulai mendengar bisik hening, tarikan nafas
senyap dan nyanyian diam yang melantun di antara aliran deras kata. Jika dalam
puisi itu sendiri terdapat unsur menggurui maka bagaimana mungkin pembaca dapat
menikmati puisi, yang ada cuma untuk mencoba untuk memahaminya.
Comments
Post a Comment